BellyBestFriend
Artykuły / Kluczowe składniki dla przyszłej Mamy, czyli co warto suplementować w ciąży

Kluczowe składniki dla przyszłej Mamy, czyli co warto suplementować w ciąży

Kobieta w ciąży "je za dwoje". I wcale nie chodzi o ilość, ale o to, że żywiąc siebie, dostarcza ważnych substancji także dziecku. Dlatego tak istotne jest dostarczanie odpowiednich składników odżywczych. Które składniki są szczególnie istotne dla przyszłej mamy? Jakie produkty mogą przyczynić się do prawidłowego rozwoju maleństwa? Jakie suplementy warto wybrać?
 
Podobno świat dzieli się na tych, którzy lubią planować i na tych, którzy wolą spontaniczne decyzje. Podobnie jest w przypadku ciąży - część z nich to wynik nagłych porywów uczuć, druga część to bardzo przemyślane decyzje. Specjaliści są zgodni, że do ciąży warto się przygotować poprzez odpowiednią dietę i suplementację, w szczególności dostarczanie odpowiednich ilości kwasu foliowego. Oprócz folianów ważne są też: witamina B12, D, żelazo, wapń, cynk, które biorą udział w procesie podziału komórek. 

 

Suplement wielowitaminowy dla kobiety ciężarnej - na co zwrócić uwagę?

 
Czym więc należy się kierować szukając podstawowego suplementu diety? Doskonałym źródłem wiedzy są "Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących".
 
Eksperci, na podstawie wieloletniej praktyki i licznych badań naukowych określili grupę najważniejszych składników, których suplementację zalecają kobietom w ciąży:
 
  • kwas foliowy: 400 mikrogramów na dobę;
  • jod: 200–500 mikrogramów na dobę;
  • witamina D3 – 2000 IU na dobę.
 
W zależności o diety, stanu zdrowia lub innych czynników, które wpływają na rozwój płodu zalecają ponadto suplementację takimi składnikami jak:
 
  • DHA: od 600 mg , a w niektórych przypadkach 1000 mg dziennie;
  • żelazo: dzienna zawartość w diecie 26–27 mg;
  • magnez: od 200 do 1000 mg na dobę.
 
Szukając dobrego produktu można więc sięgnąć po Witaminy i minerały prenatalne firmy Solgar.  
 
 

Kwas foliowy - szczegóły mają znaczenie

 
Kwas foliowy teoretycznie zawsze jest taki sam, jednak na talerzu prawda wygląda odrobinę inaczej. To co na co dzień na niego trafia, to foliany. Związki te są połączeniem kwasu foliowego z innym składnikiem, na przykład minerałem. Podczas trawienia nasz organizm odłącza minerał a następnie przetwarza substancję, która jest mu potrzebna. Do krwiobiegu trafia już kwas 5-MTHF (kwas 5-metylotetrahydrofoliowy lub lewomefoliowy).
 
Większość rekomendacji dla kobiet w ciąży dotyczy kwasu foliowego (witaminy B9). Foliany z kolei najczęściej utożsamiane są z naturalnie występującą formą witaminy B9. W rzeczywistości są grupą pokrewnych związków o podobnych właściwościach.
 
Niestety nie wszystko jest takie proste, bo część osób ma tzw. polimorfizm MTHFR. Co to takiego? Za produkcję enzymów, które rozkładają substancje odżywcze odpowiadają geny. Ten, który jest ważny dla przemian kwasu foliowego to gen MTHFR. Może on występować w kilku odmianach (mutacjach). Jedną z nich jest MTHFR 677 TT. Ludzie z takim genem  mają około 16% niższą średnią ilość kwasu foliowego we krwi [1], niż osoby z genem MTHFR CC. Badania wykazują ponadto, że połowa kobiet w Polsce nie metabolizuje folianów w pełni [2]. Może to wynikać z uwarunkowań genetycznych, które wpływają  na aktywność enzymów, biorących udział w przekształcaniu folianów przyjmowanych w posiłkach.
 
Co w takiej sytuacji? Warto wybrać preparat, który będzie zawierał Metafolin®, czyli folian w formie dobrze przyswajalnej także przez osoby z mutacją MTHFR 677 TT. Zamiast przyjmować nieaktywną biologicznie witaminę B9 (kwas foliowy), można sięgnąć od razu po formę aktywną. Warto jednak pamiętać, że wbrew obiegowym opiniom, osoby z tzw. polimorfizmem MTHFR mogą przyjmować kwas foliowy, tylko mniej go przyswoją.
 

 

Kwasy omega-3 - bardzo ważny składnik w czasie ciąży 

Lekarze ginekolodzy i położnicy apelują do kobiet, by pamiętały o kwasach omega-3, w szczególności o DHA  w czasie ciąży i podczas okresu karmienia. To wówczas przekazują one rosnącemu organizmowi ten cenny składnik. Zapewnienie organizmowi prawidłowej podaży kwasów omega-3 wpływa na wydłużenie czasu trwania ciąży, wzrost masy urodzeniowej noworodka oraz prawidłowy termin porodu [3,4]. Ponadto prawidłowa ilość DHA podczas ciąży i laktacji może wpłynąć również na rozwój psychiczny i motoryczny dziecka, ostrość widzenia oraz korzystnie wpływa na samopoczucie po porodzie [5]. 
 
Witaminy i minerały najczęściej mają formę tabletki lub kapsułki, natomiast suplementy z tłuszczami mogą mieć formę płynną lub być zamknięte w miękkiej kapsułce. Potrzeba suplementacji kwasami omega-3 jest zależna w dużej mierze od diety. Jeśli dieta jest bogata w tłuste ryby morskie, oleje (np. lniany), czy orzechy włoskie, to wówczas ilość kwasów omega-3 dostarczanych z suplementami może być mniejsza. Podobnie jest z witaminą D,  której suplementowana ilość zmienia się zależnie od tego jak intensywnie wystawiamy naszą skórę na działanie promieni słonecznych.
 
Sprawdź, gdzie kupić produkty Solgar.

[1] Am J Clin Nutr. 2015 Jun;101(6):1286-94. 
[2] Kardiol Pol. 2011;69(12):1259-64.
[3] Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania kwasów omega-3 w położnictwie. Ginekol Pol. 2010, 81, 467-469.
[4] DHA supplementation and pregnancy outcomes. Am J Clin Nutr. 2013, 97, 808-815.
[5] Randomized Trial of Docosahexaenoic Acid Supplementation During the Third Trimester of Pregnancy. Obstet Gynecol. 2003, 101, 469-479. 

 

Czy spodobał Ci się ten artykuł?
Poprzedni artykuł | Następny artykuł

Dowiedz się więcej o swojej ciąży!

Sprawdź BellyBestFriend Premium

  • kontrola przyrostu wagi
  • śledzenie rozwoju ciąży
  • dieta dla ciąży

Wypróbuj miesiąc za darmo, potem tylko 29 zł / mies.

Zainteresują Cię również:

3 naturalne sposoby na mdłości w ciąży

Mdłości i nudności to jedna z najczęstszych i najbardziej typowych dolegliwości w pierwszych tygodniach ciąży. Czym są one spowodowane i jak sobie pomóc? Poznaj sprawdzone i skuteczne sposoby, jak zmniejszyć mdłości w ciąży. czytaj dalej

Jak od strony psychicznej przygotować się do porodu?

Poród to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu każdej kobiety. Większość jednak skupia się na przygotowaniach od strony fizycznej... A co z psychiką? Czy do porodu można się przygotować od strony mentalnej? Jak zadbać o odpowiednie nastawienie? Jakie są techniki przygotowania do porodu?  czytaj dalej

7 pytań o poród, których wiele kobiet wstydzi się zadać!

Poród zbliża się wielkimi krokami, a w Twojej głowie w dalszym ciągu kłębią się pytania, których wstydzisz się zadać? Niektóre tematy są na tyle krępujące, że ciężko je poruszyć z partnerem,  na rutynowej wizycie u lekarza, czy przy kawie z koleżankami…Nadszedł jednak czas, żeby rozwiać Twoje wątpliwości! Przeczytaj odpowiedzi na 7 najbardziej wstydliwych pytań związanych z porodem. czytaj dalej

USG, test PAPP-A. Nieprawidłowe wyniki badań w ciąży – co dalej?

W badaniu USG lekarz wykrył jakieś nieprawidłowości? A może wyniki testu PAPP-A są niezadowalające? Co dalej? Jakie kroki podjąć? Czy w takiej sytuacji nieinwazyjny test genetyczny może okazać się pomocny? Jakich informacji może dostarczyć test NIPT? czytaj dalej

Przygotowanie do porodu - o czym warto pamiętać?

Poród to wyjątkowe przeżycie dla każdej kobiety. Czy można się jakoś do niego przygotować? O czym warto pamiętać, kiedy termin porodu zbliża się wielkimi krokami? Kliknij i przeczytaj nasze sprawdzone sposoby!  czytaj dalej

UTWÓRZ KONTO

Twoje dane są u nas bezpieczne. Nigdy nie udostępnimy nikomu Twojego adresu e-mail ani bez Twojego pozwolenia nie będziemy wysyłać do Ciebie wiadomości. My również nie lubimy spamu!

Twój adres e-mail: 
OK Anuluj
Dziękujemy za dołączenie do BellyBestFriend!

Wysłaliśmy do Ciebie wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Aby aktywować konto przejdź do swojej poczty email , a następnie kliknij na link aktywacyjny, który do Ciebie wysłaliśmy.

Jeśli nie widzisz naszej wiadomości, zajrzyj proszę do folderu Spam.

OK (15)