BellyBestFriend
Od:
Pytanie:
Wyślij Anuluj

Jaki jest prawidłowy przyrost wagi w ciąży, ile powinnam przytyć?

To, ile powinnaś przybrać na wadzę w czasie ciąży, zależy w dużej mierze od tego jaka była Twoja waga przed ciążą. Jeśli przed ciążą Twoja waga była w normie, to rozsądny całkowity przyrost wagi w ciąży powinien wahać się pomiędzy 11- 15 kg. (czytaj więcej: Dlaczego prawidłowy przyrost wagi w ciąży jest tak istotny?). Jeśli zaś przed ciążą miałaś niedowagę lub nadwagę, w czasie ciąży powinnaś przytyć odpowiednio więcej lub mniej. 

Dobrym pomysłem może być sprawdzanie (na przykład raz na tydzień) swojej wagi i wpisywanie jej w kalendarzu ciąży BellyBestFriend. System obliczy normy specjalnie dla Ciebie oraz wyświetli na wykresie zalecany przyrost wagi dla Ciebie w ciąży tydzień po tygodniu (czytaj więcej: Czym jest wykres wagi w BellyBestFriend). 

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Dlaczego prawidłowy przyrost wagi w ciąży jest tak istotny?

Prawidłowy przyrost wagi w ciąży jest istotny, aby zapewnić zdrowie Tobie i Twojemu dziecku. Prawidłowy przyrost wagi oznacza, że nie powinnaś przytyć ani zbyt dużo, ani zbyt mało.
Kobiety, które przybierają w ciąży zbyt mało w większym stopniu narażone są na przedwczesny poród lub urodzenie dziecka o zbyt niskiej wadze. Z drugiej strony kobiety, których przyrost wagi przekracza zalecane normy, są bardziej podatne na niektóre schorzenia, takie jak cukrzyca, wysokie ciśnienie lub żylaki. Ponadto częściej występuje u nich zwiększone ryzyko przedwczesnego porodu i urodzenie dziecka o niewłaściwej wadze (zbyt niskiej lub zbyt wysokiej).
Oprócz całkowitego przyrostu wagi w ciąży istotne jest również tempo przybierania na wadze. Waga powinna rosnąć jednostajnie, a nie skokowo. Zbyt dynamiczny przyrost wagi nadmiernie obciąża organizm kobiety i może być przyczyną m.in. bólu kręgosłupa lub znacznie zwiększyć ryzyko wystąpienia rozstępów – zmiana wagi następuje zbyt gwałtownie i skóra brzucha nie ma czasu na dostosowanie się, w skutek czego pęka.
W określeniu optymalnego przyrostu wagi w ciąży pomocny jest kalendarz ciąży BellyBestFriend – system obliczy dla Ciebie Twój optymalny przyrost wagi oraz pozwoli Ci na bieżąco śledzić tempo zmian (czytaj więcej Czym jest wykres wagi w kalendarzu ciąży BellyBestFriend?)

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Czy dieta w BellyBestFriend jest dobierana do konkretnej osoby, czy bierze pod uwagę jej indywidualne czynniki?

Tak. Zalecenia dietetyczne, które otrzymasz w BellyBestFriend będą dobrane do Twojego profilu na podstawie Twoich odpowiedzi na pytania z kwestionariusza. System bierze pod uwagę każdy jeden czynnik z wypełnionej ankiety, który może mieć wpływ na dobór odpowiednich produktów np. wiek, waga obecna i waga przed ciążą, tydzień ciąży, ilość dziennej ekspozycji na słońce, różne schorzenia (np. niedoczynność tarczycy, nadciśnienie lub cukrzyca ciążowa) oraz dolegliwości ciążowe (np. problemy ze snem, płaczliwość lub częste skurcze łydek).  Wszystko co zaznaczysz będzie miało wpływ na uzyskane wyniki (sprawdź swoje wyniki tutaj). 

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Co składa się na przyrost wagi w ciąży? Na co potrzebne są nam dodatkowe kilogramy w ciąży?

Na przyrost wagi w ciąży składają się głównie:

  • Dziecko: 3.5 kg
  • Łożysko: 0,8-1 kg
  • Ciężar powiększonej macicy: 1-1,5 kg
  • Płyn owodniowy: 1-1,2 kg
  • Gruczoły piersiowe: 0,5-1 kg
  • Zwiększona ilość osocza krwi: 1,5 kg
  • Woda zatrzymana w organizmie: 1,5 kg
  • Zmagazynowana tkanka tłuszczowa na czas porodu i karmienia piersią: 2-4 kg

W sumie zalecany przyrost wagi przez całą ciąże to około 11-15 kg. Pamiętaj jednak, że przyrost wagi w ciąży powinien być rozpatrywany bardziej indywidualnie, biorąc pod uwagę Twoją wagę przed ciążą, wzrost oraz typ ciąży. W BellyBestFriend możesz śledzić przyrost wagi na wykresie wg norm obliczonych specjalnie dla Ciebie (czytaj więcej: Czym jest Mój wykres wagi w BellyBestFriend?). 

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Czy to co jem i w jaki sposób odżywiam się jest naprawdę tak istotne? Czy nie wystarczy, że codziennie przyjmuję witaminy dla kobiet w ciąży?

Ciąża to wyjątkowy moment w życiu. To co jesz ma olbrzymi wpływ na Ciebie i Twoje dziecko. Od sposobu Twojego odżywiania zależy Twoje samopoczucie, odpowiedni przyrost wagi, zdrowy wygląd a przede wszystkim rozwój płodowy Twojego dziecka. Niestety kompleks witamin wyprodukowany w warunkach laboratoryjnych nie jest w stanie zastąpić odpowiedniej diety, ponieważ witaminy i minerały zamknięte w pastylkach są dużo gorzej wchłanianie przez organizm aniżeli naturalne witaminy i minerały dostarczone w pożywieniu.

Dobrą informacją jest jednak to, że nie musisz wcale rezygnować ze wszystkiego i w imię zdrowego odżywiania od dziś spędzać godziny w kuchni gotując najzdrowsze potrawy świata. To od czego przede wszystkim musisz zacząć to wiedzieć co jest dla Ciebie teraz dobre, a co nie. Zacznij małymi krokami – zrób sobie listę produktów, które powinnaś teraz jeść (np. zdrowe ryby, wybrany nabiał, odpowiednie dla Ciebie warzywa) o których nie możesz zapominać i powieś ją w widocznym miejscu, np. na lodówce. To samo zrób z produktami, których powinnaś unikać (np. batony, chipsy, gatunki ryb nieodpowiednie dla kobiet w ciąży). Wypisz konkretne produkty! Dojdź do celu małymi kroczkami, ale bądź konsekwentna. Małymi krokami, ale konsekwentnie zmieniaj swoje nawyki i wplataj produkty zdrowe, unikając tych, które mogą szkodzić Tobie i Twojemu dziecku.

Jeśli ciężko Ci ocenić co dla Ciebie w danej sytuacji jest odpowiednie, skorzystaj z pomocy BellyBestFriend.

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Skąd mogę wiedzieć, które produkty są dla mnie dobre, a których powinnam unikać. Tyle jest na ten temat informacji, że czuję mętlik.

Wbrew pozorom nie jest takie proste odpowiedzieć na pytanie co to znaczy odpowiednia dieta dla kobiety w ciąży. Każda kobieta jest inna - ma inne predyspozycje, wagę startową przed ciążą, tempo przyrostu wagi w ciąży, tryb życia oraz często również różne dolegliwości i schorzenia w ciąży. Optymalna dieta to dieta dopasowana do danej kobiety.

Poświęć zatem chwilę czasu i spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie: jaka dieta będzie dla mnie najlepsza. Jak to zrobić?

  • Na początek zapoznaj się z listą produktów, które są ogólnie dobre dla kobiet w ciąży. To samo zrób dla produktów ogólnie niezdrowych - zapoznaj się z listą produktów, których powinnaś unikać w ciąży.
  • Mając te dwie listy, zrób teraz szybką analizę swoich potrzeb - dostosuj powyższe listy produktów zalecanych i niezalecanych do siebie. A więc zastanów się nad: swoją wagą (masz nadwagę, niedowagę? – niektóre produkty z listy produktów ogólnie zalecanych dla Ciebie nie będą wskazane w Twoim przypadku!),  stylem życia (czy masz odpowiednio ruchu, aby pozwolić sobie na produkty bardziej kaloryczne? itp.), tryb życia (czy jest stresujący – może potrzebujesz więcej produktów pomagających zwalczyć stres?), czy jesteś w ciąży pojedynczej czy mnogiej (np. w ciąży mnogiej zwiększa się Twoje zapotrzebowanie na żelazo). Spróbuj jak najlepiej przeanalizować swoją sytuację.
  • Na koniec spróbuj zaobserwować swoje ciało czy coś do Ciebie „mówi”. Na przykład skurcze łydek mogą świadczyć o niedoborach magnezu. Płaczliwość i rozdrażnienie nie koniecznie muszą być związane z burzą hormonów w ciąży, mogą również świadczyć o niedoborach pewnych witamin i minerałów. Naucz się „czytać” co mówi Twoje ciało i jedz to czego Ci brakuje, aby spróbować złagodzić odczuwalne dolegliwości poprzez dietę.
  • Oprócz produktów, które są szczególnie zalecane dla Ciebie, postaraj się stosować po prostu zróżnicowaną dietę. Jedząc w sposób różnorodny powinnaś móc dość łatwo zaspokoić wachlarz potrzeb, które ma Twój organizm. Oczywiście powinnaś wybierać produkty ogólnie przyjęte za zdrowe, i unikać tych najbardziej przetworzonych, napakowanych chemią i konserwantami.

Możesz również skorzystać z mechanizmu doboru diety BellyBestFriend. Specjalnie zaprojektowany algorytm dobierze do Twojego profilu produkty, które są szczególnie zalecane w Twoim przypadku i te których powinnaś unikać. Odpowiedz na pytania i sprawdź dietę dla Ciebie.

 

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Nie potrafię sobie odmówić zachcianek ciążowych, potrzebuję mobilizacji. Jakie są realne korzyści płynące ze zdrowego odżywiania się?

Jesteś tym co jesz – to w jaki sposób komponujesz swoje posiłki i jakie produkty spożywasz bezpośrednio wpływa na Ciebie i Twoje dziecko. Jest mnóstwo korzyści płynących ze zdrowego odżywiania się w ciąży, nie sposób wymienić wszystkich, niektóre z nich to:

  • Łagodzi lub pomaga całkowicie uniknąć częstych dolegliwości ciążowych, np. anemii, nadmiernego zmęczenia, problemów ze snem, dokuczliwych skurczy, zgagi, zaparć i wiele innych.
  • Pozytywnie wpływa na prawidłowy rozwój płodu,
  • Zmniejsza ryzyko urodzenia dziecka z nieodpowiednią (zbyt niską lub zbyt wysoką) masą urodzeniową
  • Zapewnia optymalny rozwój jego mózgu dziecka
  • Pomaga utrzymać prawidłową wagę w ciąży
  • Minimalizuje pojawienie się rozstępów w ciąży
  • Skraca czas powrotu do formy po porodzie.

Odpowiedź na pytania i sprawdź zalecenia dietetyczne dla Ciebie

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Czy odpowiednia dieta może obniżyć ryzyko wystąpienia rozstępów w ciąży?

Rozstępy to niestety zmartwienie wielu kobiet będących w ciąży. Pojawiają się zazwyczaj w drugim trymestrze ciąży lub w momencie gwałtownego przyrostu wagi. Ich pojawienie się zależy od predyspozycji genetycznych oraz tego ile przytyjesz w ciąży, czyli właśnie Twojej diety. Przestrzegając odpowiedniej diety jesteś w stanie znacznie obniżyć ryzyko pojawienia się rozstępów. Powinnaś tak komponować posiłki, aby przyrost wagi w ciąży był w miarę stabilny (nie skokowy). Dobór odpowiednich produktów (np. odpowiednich dla danego trymestru) jest tutaj dużo ważniejszy niż obsesyjne liczenie spożywanych kalorii. Jeśli będziesz jeść zdrowo, możesz jeść większe ilości – ważne jest abyś rozsądnie wybierała produkty, które spożywasz. Wówczas są duże szanse, że unikniesz wielu dolegliwości ciążowych, w tym również rozstępów. 

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Czym jest wskaźnik BMI?

Wskaźnik BMI (ang. Body Mass Index) wyznacza stosunek masy ciała do wzrostu. Wskaźnik BMI szacuje czy Twoja waga jest prawidłowa, czy występuje nadwaga lub niedowaga.
Wskaźnik BMI możesz obliczyć sama w bardzo prosty sposób. Podziel swoją wagę ciała w kg przez wzrost w metrach do kwadratu:

       BMI=waga ciała [kg]/(wzrost [m])2

Otrzymany wynik przyrównaj do podanych poniżej norm:

  • Poniżej 18,5 – niedowaga,
  • 18,5-25 – prawidłowa waga,
  • 25-30 – nadwaga,
  • powyżej 30 – otyłość.

W BellyBestFriend system obliczy dla Ciebie Twój wskaźnik BMI przed ciążą oraz przedstawi na wykresie Twój zalecany przyrost wagi w ciąży. (więcej o wykresie wagi w kalendarzu ciąży BellyBestFriend).

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?

Czy po wykupieniu diety mogę zmieniać moje odpowiedzi na pytania w kwestionariuszu?

Nie, po wygenerowaniu diety nie będziesz mogła już zmienić swoich odpowiedzi na pytania z ankiety. Dobór konkretnych zaleceń dietetycznych jest generowany pod dany profil, czyli ważne jest każde jedno pytanie na które odpowiesz w ankiecie. Zmiana odpowiedzi chociażby na jedno pytanie może zaważyć na doborze produktów w zaleceniach dietetycznych lub propozycji koktajli dla Ciebie. 

▲ Powrót do góry Czy ta informacja jest przydatna?
Rozpocznij swój spersonalizowany kalendarz ciąży!

UTWÓRZ KONTO

Twoje dane są u nas bezpieczne. Nigdy nie udostępnimy nikomu Twojego adresu e-mail ani bez Twojego pozwolenia nie będziemy wysyłać do Ciebie wiadomości. My również nie lubimy spamu!

Twój adres e-mail: 
OK Anuluj

Dziękujemy za wypełnienie formularza zapisu!


Zostaniesz teraz automatycznie zalogowana do BellyBestFriend, ale Twoje konto nie zostało jeszcze aktywowane.


Przed następnym logowaniem musisz aktywować swoje konto. Aby to zrobić przejdź do swojej poczty email , kliknij na link aktywacyjny, który do Ciebie wysłaliśmy.


Jeśli nie otrzymasz od nas wiadomości email, zajrzyj do folderu Spam.

OK