Stres w ciąży I BellyBestFriend.pl Stres w ciąży I BellyBestFriend.pl
BellyBestFriend
Wywiady / Stres w ciąży - jak sobie z nim radzić? Wywiad z psychologiem Pauliną Gdańską

Stres w ciąży - jak sobie z nim radzić? Wywiad z psychologiem Pauliną Gdańską

Emocje i stres w ciąży to temat rzeka. Podczas ciąży wiele kobiet odczuwa huśtawkę nastroju - płaczemy na reklamach, martwimy się o wszystko, a czasem drobnostka potrafi wyprowadzić nas z równowagi. Dla kobiet może być to zaskoczeniem, bo przed ciążą nie doświadczały takich stanów. Czy to normalne i czym jest to spowodowane?

Za niestabilność emocjonalną odpowiedzialny jest wzrost stężenia hormonów: prolaktyny, progesteronu i estrogenów. Prolaktyna i estrogeny pobudzają organizm, a progesteron wywołuje uczucie zmęczenia. Działanie tych hormonów jest przeciwstawne, dlatego zmiany nastroju są nagłe. Gwałtowne zmiany w układzie hormonalnym powodują, że ciężarne są emocjonalnie przewrażliwione i mogą reagować przesadnie. Reakcje bywają jednak indywidualne dla każdej ciężarnej i zależne od atmosfery otoczenia.

Jak sobie w takim razie radzić z taką burzą emocji? Czy możemy oczekiwać od otoczenia, że będzie dzielnie znosić nasze nastroje?

Należy pamiętać o tym, że na pracę hormonów nie mamy wpływu. To, co my możemy zrobić z regulowaniem naszego nastroju, to potrzeba zastanowienia się, czy odczuwane przez nas emocje są rzeczywiście skrajne i uciążliwe dla nas samych lub/i otoczenia. Jeśli tak jest, warto o tym porozmawiać z bliską nam osobą (niekoniecznie partnerem lub rodziną), która będzie obiektywnie patrzeć na nasze zachowanie. W trudnych chwilach będzie to ktoś, z kim będzie można podzielić się swoimi uczuciami. Inną metodą jest prowadzenie dziennika ciąży i zapisywanie w nim emocji. Mamy wówczas możliwość wglądu w nasze odczucia w korelacji z czasem i okolicznościami.

Czy powinnyśmy jakoś przygotować naszego partnera do tego, że czas ciąży, pomimo, że to piękny i wyjątkowy okres w życiu, to jest to też dla nas duży stres? Hormony w nas buzują, czujemy się zmęczone, nasze ciało zmienia się - czy partner to wszystko rozumie nie będąc w naszej skórze?

Pamiętajmy o tym, że partner nie będzie w stanie domyślić się, co czujemy. Nawet przed ciążą jest to niełatwe, a w tym szczególnym okresie może być to jeszcze trudniejsze. Należy jasno nazywać swoje emocje i nastroje, w ten sposób nasz partner dostaje konkretną informacje o nas, do której może się odnieść, a nie gubić w domysłach.
W trakcie ciąży nasze ciało podlega ciągłym zmianom. Zmienia się kształt brzucha, piersi stają się pełniejsze. Możemy poczuć się samotnie, jeśli partner będzie fascynował się tymi zmianami, a zaniknie pożądanie seksualne. Nie jest to jednak regułą, dla niektórych pragnienia seksualne nie ulęgną zmianom.
Dbając o dobrą kondycję związku powinnyśmy otwarcie porozmawiać o naszych obawach związanych z ciałem i seksualnością. To najlepsza recepta na uniknięcie nieporozumienia i kryzysu w relacji.
W naszym związku istotne jest to, jak bardzo mężczyzna angażuje się w ciążę, czy współodczuwa nasze stany, czy raczej funkcjonuje bardziej zadaniowo i od tego powinnyśmy uzależnić styl naszej rozmowy.

Teoretycznie okres ciąży powinien być czasem radości, spokoju i przygotowań. Niestety ciąża nie chroni nas przed bolesnymi chwilami, życie pisze własne scenariusze – zdarza się, że dotyka nas utrata pracy, rozstanie czy nawet śmierć bliskiej osoby. Jak sobie radzić w tak ciężkich, stresujących sytuacjach?

Stresowych sytuacji nie można przewidzieć i nie da się uniknąć. Już sama ciąża powoduje napięcie. Kobiety w ciąży są mniej odporne na stres. Na skali stresu wg Holmesa i Rahe’a ciąża określana jest na 40 punktów, przy 100 punktach maksymalnie w przypadku śmierci partnera.
W ciężkich sytuacjach trzeba dać sobie pozwolenie na odczuwanie emocji, nawet tych trudnych, ponieważ wtedy nasze ciało się uspokaja, a umysł myśli racjonalnie.
W momentach, kiedy samo wsparcie najbliższych nie wystarcza, warto skonsultować się ze specjalistą.

A co jeśli czujemy, że sobie naprawdę nie radzimy z emocjami, że to już coś więcej niż zaskakujące nas zmiany nastroju i chwilowy smutek. Jak rozpoznać, że być może dopadła nas depresja i same sobie nie poradzimy?

Jeżeli występują takie objawy jak bezsenność, utrata energii, przygnębienie, smutek czy też bezradność i odczuwamy, że jest to uciążliwe dla naszego funkcjonowania warto wówczas o swoich dolegliwościach porozmawiać z położną środowiskową, z którą mamy kontakt już od 21 tygodnia ciąży lub lekarzem prowadzącym ciążę. W przypadku potwierdzenia obniżonego nastroju skontaktują nas z odpowiednimi specjalistami. Leczenie zależy od nasilenia objawów i może być farmakologiczne lub/i w formie terapii wspierającej. Nie ma oddzielnych kryteriów dotyczących depresji okołoporodowej. Jeżeli zgłosimy się do lekarza psychiatry to będzie on bazował na kryteriach rozpoznawania zaburzeń depresyjnych. Szacuje się, że na depresję w trakcie ciąży cierpi ok. 10-20% kobiet oraz 10-30% w okresie do pierwszego roku od porodu.

Czy na koniec naszej rozmowy może Pani zdradzić nam najlepsze, sprawdzone techniki na stres w ciąży, na redukcję stanu napięcia po nerwowym, pełnym napięcia dniu?

Jest wiele technik, dzięki którym możemy redukować stan napięcia, poczuć się zrelaksowanym i jednocześnie osiągnąć przypływ energii. Na każdego z nas może zadziałać coś zupełnie innego. Warto odnaleźć swój sposób na zrelaksowanie.  Do tych najefektywniejszych zalicza się:

  • Ćwiczenia fizyczne, aktywność nierywalizacyjna lub spacer.
     
  • Słuchanie muzyki. Słuchanie odgłosów przyrody zmniejsza napięcie nerwowe i obniża ciśnienie krwi, a ulubione piosenki dodają energii.
     
  • Medytacja (głębokie oddychanie:  wdech-przerwa-wydech-przerwa), można powtarzać odpowiednie mantry, ćwiczyć jogę lub skupić się na pewnym obrazie. W trakcie medytacji potrzebne jest nam skupienie uwagi i pełna koncentracja.
     
  • Bycie świadomym i skupionym na otoczeniu (trening uważności).
     
  • Wsparcie społeczne: otaczaj się ludźmi o pozytywnym nastawieniu, uśmiechniętymi, radosnymi, wpływajcie na siebie nawzajem pozytywnie. Nie ma nic lepszego niż bliska osoba, która nas wysłucha, a na jej uśmiech odpowiemy uśmiechem.
     
  • Odpowiednia ilość snu. Niewyspanie może potęgować stres, zaś dobry sen regeneruje organizm, przywraca siły, a mózg nie analizuje rzeczywistości. Warto zadbać o zachowanie swojego rytmu dobowego.
     
  • Wykorzystanie sztuki, malowanie mandali lub kolorowanki z abstrakcyjnymi wzorami.
     
  • Pozytywne myślenie poprzez wizualizację, przypominamy sobie sytuację w których jesteśmy szczęśliwi, mogą być to sytuacje w których odnosimy sukces. Dobre emocje, które wytwarzają uśmiech na naszej twarzy obniżają poziom hormonów odpowiedzialnych za stres.
     
  • Zdrowe odżywianie połączone z nauką gotowania. Nie zapominajmy o energetycznym śniadaniu, posiłki spożywajmy regularnie, kolację jedzmy w miłym towarzystwie, uczmy się gotować nowe, zdrowe potrawy. Ograniczajmy spożycie kawy, czarnej herbaty, napojów energetycznych oraz alkoholu.
     
  • Gorąca kąpiel z olejkami eterycznymi w ulubionych zapachach. Olejek melisowy uspokaja i działa nasennie, goździkowy powoduje rozgrzanie organizmu, lawendowy działa uspokajająco, a z dodatkiem olejku sandałowego relaksuje.

Dziękuję Pani za rozmowę!

 


Paulina Gdańska – psycholog, terapeuta. Zatrudniona w Uniwersyteckim Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka WUM przy Pl. Starynkiewicza w Warszawie oraz  w Centrum Płodności FertiMedica. Zajmuje się zagadnieniami prokreacji: problemami emocjonalnymi par w trakcie starania się o dziecko, oczekiwania dziecka oraz wspiera rodziców w sytuacjach kryzysowych.

Czy spodobał Ci się ten wywiad? Poprzedni wywiad | Następny wywiad

Dowiedz się więcej o swojej ciąży!

Rozpocznij Inteligentny Kalendarz Ciąży:

 
* oznacza obowiązkowe pola
Zainteresują Cię również:

Cukrzyca w ciąży - o ciąży kobiet cierpiących na cukrzycę typu I lub II rozmawiamy z dr n. med. Moniką Szymańską.

Z doświadczonym ginekologiem - położnikiem rozmawiamy o tym, jak wygląda ciąża kobiety z cukrzycą, czy jest ona zagrożeniem dla rozwijającego się dziecka, czy istnieje ryzyko, że dziecko kobiety z cukrzycą również zachoruje na cukrzycę. Poszukamy również odpowiedzi na pytanie, czy choroba ta determinuje sposób porodu.  czytaj dalej

Karmienie piersią - rozmowa z liderką La Leche League, Magdą Karpienia

O faktach, mitach i dobrych radach rozmawiamy z Magdą Karpienia, liderką największej organizacji na świecie wspierającej kobiety w karmieniu piersią, La Leche League. Jak przygotować się do karmienia piersią i czego się wystrzegać? Przeczytaj jaka jest opieka laktacyjna w polskich szpitalach i do kogo zwrócić się w przypadku początkowych problemów z karmieniem.   czytaj dalej

UTWÓRZ KONTO

Twoje dane są u nas bezpieczne. Nigdy nie udostępnimy nikomu Twojego adresu e-mail ani bez Twojego pozwolenia nie będziemy wysyłać do Ciebie wiadomości. My również nie lubimy spamu!

Twój adres e-mail: 
OK Anuluj

Dziękujemy za wypełnienie formularza zapisu!


Zostaniesz teraz automatycznie zalogowana do BellyBestFriend, ale Twoje konto nie zostało jeszcze aktywowane.


Przed następnym logowaniem musisz aktywować swoje konto. Aby to zrobić przejdź do swojej poczty email , kliknij na link aktywacyjny, który do Ciebie wysłaliśmy.


Jeśli nie otrzymasz od nas wiadomości email, zajrzyj do folderu Spam.

OK