Dzień Taty - promocja!

W dniu Ojca życzymy Waszym drugim połowom dużo szczęścia, poczucia spełnienia i radości z bycia Tatą!

Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was prezent.

Wykup abonament z dostępem Premium do Twojego Kalendarza Ciąży od teraz do końca miesiąca, a otrzymasz od nas prezent!

Przy zakupie abonamentu Premium na:

3 miesiące – otrzymasz 1 miesiąc w prezencie

8 miesiący – otrzymasz 45 dni w prezencie

Promocja trwa do 30.06.2017.

Wykup abonament Zamknij
BellyBestFriend

Artykuły / Dieta w ciąży - po trymestrach

Dieta w ciąży - po trymestrach

Dlaczego odpowiednia dieta w ciąży jest tak istotna? 

W czasie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie organizmu kobiety na niektóre składniki diety, m.in. żelazo, magnez, cynk, jod, selen, wit. E, foliany. Odpowiednia dieta pomaga pokryć to zwiększone zapotrzebowanie (czytaj więcej Dekalog żywienia w ciąży) oraz ograniczyć stosowanie suplementów diety. Suplementy diety (witaminy w tabletkach) są dużo gorzej przyswajane przez organizm, aniżeli składniki naturalne, zatem ich działanie jest ograniczone. Nawet najlepsze suplementy diety nie są w stanie zastąpić odpowiednio zbalansowanej diety. 

Odpowiednie odżywianie przyszłej mamy zmniejsza ryzyko powikłań ciąży. To, co przyszła mama je, wpływa na prawidłowy rozwój płodu oraz masę urodzeniową maluszka i rozwój jego mózgu. Mało tego, badania pokazują, że odpowiednia dieta może obniżyć ryzyko wystąpienia niektórych chorób u dziecka w późniejszym wieku, m.in. cukrzycy, otyłości, nadciśnienia, miażdżycy. Przede wszystkim dieta w okresie ciąży wpływa na prawidłowe przyrosty masy ciała kobiety. Nierównomierny przyrost masy ciała w trakcie ciąży, związany jest z nierównomiernym odżywianiem płodu i może być niebezpieczne dla dziecka. (w celu śledzenia przyrostu wagi w ciąży warto wypróbować Wykres Wagi)

Badania dowodzą, że niedożywienie w trakcie ciąży wpływa na:

  • zahamowanie procesów wzrastania,
  • słaby rozwój dziecka,
  • wewnątrzmaciczne opóźnienie wzrostu,
  • większe ryzyko urodzenia dziecka z niską masą urodzeniową (ok. 2 kg i mniej),
  • przedwczesne oddzielenie się łożyska,
  • niskie zapasy witamin i składników mineralnych u dziecka,
  • oraz słaby układ immunologiczny dziecka.

Z drugiej strony jeżeli przyrost masy ciała w ciąży jest zbyt wysoki, ryzyko niektórych powikłań również wzrasta. 

Nieprawidłowa dieta ciężarnej zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań ciąży, m.in. nudności, zmęczenia, anemii, wahań nastroju, obrzęków, cukrzycy ciężarnych. Przykładowo niedobór witaminy B6 może nasilać nudności, magnezu – nasilać skurcze mięśni, w tym mięśnie macicy, w skutek czego może dojść do przedwczesnego porodu.

Ponadto właściwe odżywianie oznacza często szybszy powrót do formy po porodzie. 
 

Dieta w pierwszym trymestrze ciąży

Pamiętaj, że w pierwszym trymestrze ciąży, jeśli nie miałaś wcześniej niedowagi (BMI < 18,5), nie potrzebujesz więcej kalorii niż dotychczas. Choć zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta w całym okresie ciąży, należy o nim pamiętać zwłaszcza na początku ciąży i obok suplementacji tego składnika (w tym przypadku suplementacja jest niezbędna!) wzbogacić swoją dietę w zielonolistne warzywa i nasiona roślin strączkowych. Zapewnisz w ten sposób prawidłowy rozwój cewy nerwowej u przyszłego dziecka.

Częstą dolegliwością na początku ciąży są nudności. Jak pomóc sobie dietą? Sprawdzi się jedzenie małych posiłków, ale często. Pierwszy posiłek najlepiej zjeść jeszcze w łóżku, np. ciepłe mleko (ewentualnie z miodem), ciepła woda z cytryną, banan, kromka chleba chrupkiego, suche płatki, a ostatni – dwie godziny przed snem, z dużą zawartością białka (produkty mleczne, mięso, ryby, warzywa strączkowe, jaja). Dolegliwości łagodzą też migdały, korzeń imbiru (jako dodatek do wody, zup). Imbir nie jest zalecany u kobiet, które mają zgagę! Więcej o sposobach na wymioty w ciąży zobacz tutaj.

Więcej o diecie w pierwszym trymestrze ciąży zobacz tutaj.
 

Dieta w drugim i trzecim trymestrze ciąży

W drugim trymestrze zapotrzebowanie na energię w prawidłowej ciąży jest zwiększone tylko o 360 kcal. Co oznacza 360 kcal? To np. większe udko z kurczaka lub szklanka kefiru + 8 łyżek płatków lub dwie kromki chleba z plastrem sera i warzywami lub serek homogenizowany z waflem ryżowym.

W drugim i trzecim trymestrze masa ciała kobiety wrasta, należy zatem zadbać o elastyczność skóry. Planując menu warto pamiętać o:

  • miedzi – zwiększa produkcję elastyny i kolagenu (źródło - produkty pełnoziarniste, orzechy, ryż naturalny, warzywa liściaste, owoce suszone, grzyby, pomidory, ziemniaki, fasola, groch, żółtka jajek, ostrygi, krewetki),
  • kwasach omega-3 (ryby, siemię lniane, oliwa i olej lniany, orzechy włoskie),
  • witaminie E (warzywa strączkowe, pestki słonecznika, migdały),
  • witaminie C (czerwone i zielone warzywa),
  • i innych przeciwutleniaczach (warzywa i owoce o intensywnych kolorach).

W trzecim trymestrze zapotrzebowanie energetyczne wzrasta do 475 kcal. Obejrzyj tutaj co o diecie trzeciego trymestru mówi dietetykczka. 

W trakcie całej ciąży kobieta potrzebuje więcej niż dotychczas żelaza, magnezu, cynku, jodu, selenu, wit. E, folianów (patrz: super-produkty w ciąży). Jeśli jest problem z żylakami, warto zwiększyć ilość witaminy C, która uszczelnia naczynia krwionośne – dobrym źródłem witaminy C są zielone i czerwone warzywach i owoce.

Jeśli chciałabyś dopasować dietę do dolegliwości, które odczuwasz w ciąży, Twojego BMI, wieku i wielu innych parametrów, skorzystaj z naszego innowacyjnego doboru zaleceń dietetycznych dla kobiet w ciąży. 

Pamiętaj, że rady specjalisty mogą być cenną wskazówką, jednak nigdy nie zastąpią bezpośredniej konsultacji z dietetykiem. 

 

Autor artykułu: Sylwia Leszczyńska, dietetyk medyczny, psychodietetyk, właścicielka Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej SANVITA: www.instytutsanvita.pl Więcej o autorce wywiadu, prawidłowej diecie i jej wpływie na nasze życie na facebook'u https://www.facebook.com/instytutsanvita. 
 

Czy spodobał Ci się ten artykuł?
Poprzedni artykuł | Następny artykuł
CZARNULKA77 13 czerwca 2016, 07:59

A co z niedoborem witaminy D? Grzyby i owoce morza w ciąży nie są wskazane, skoro wszedzie o tym piszą aby ich unikać. Tak samo groch, fasola ponieważ są wzdymające.

Dowiedz się więcej o swojej ciąży!

Rozpocznij Inteligentny Kalendarz Ciąży:

 
* oznacza obowiązkowe pola
Zainteresują Cię również:

Gdzie rodzić - wybór szpitala do porodu

Poród to wyjątkowa chwila. Wraz ze zbliżającym się terminem porodu, wiele kobiet zastanawia się gdzie rodzić. Warto poświęcić trochę czasu na wybór szpitala, w którym chciałabyś aby przyszło na świat Twoje dziecko. Przeczytaj jak się do tego dobrze przygotować, czym się kierować przy wyborze szpitala i jakie informacje zebrać na temat wybranej placówki.    czytaj dalej

Czego nie jeść w ciąży - 7 produktów zabronionych

Ciąża to okres wzrostu apetytu i wielu zachcianek kulinarnych. Czy oznacza to zatem, że możesz pozwolić sobie na wszystko i jeść do woli? Niestety nie. Zapoznaj się czego nie jeść w ciąży, aby zachować bezpieczeństwo dla rozwijającego się płodu.  czytaj dalej

Karmienie piersią - wszystko o diecie, która zapewni zdrowie Twojemu dziecku

Podawanie mleka matki to najlepszy, naturalny sposób karmienia niemowląt. Zapewnia on dziecku prawidłowy rozwój, zdrowie i umacnia więź emocjonalną z matką. Należy także pamiętać, że znaczenie ma długość okresu karmienia piersią. Najlepiej, jeśli do ukończenia szóstego miesiąca życia dieta malca składa się wyłącznie z mleka mamy. czytaj dalej

Naturalne sposoby łagodzenia bólu porodowego

Poród nierozerwalnie łączy się z bólem. Ten fakt wiele przyszłych mam napawa lękiem. Bez względu na to, czy rodzą po raz pierwszy czy po raz kolejny, wizja skurczy powoduje pytanie:  czy dam radę?   Co, jeśli nie wytrzymam?  Na szczęście jest wiele łagodnych, niefarmakologicznych metod, które mogą pomóc oswoić porodowe bóle. czytaj dalej

Dieta wegetariańska i dieta wegańska w ciąży i podczas laktacji

Czy dieta wegetariańska i wegańska w ciąży oraz podczas laktacji to dobry pomysł? Na co należy zwrócić uwagę nie jedząc w tym okresie mięsa lub żadnych produktów pochodzenia zwięrzęcego? Czy jest to bezpieczne dla ciąży i rozwoju płodu, a potem niemowlęcia? Przeczytaj jak powinna wyglądać dieta mamy karmiącej i czy spożywane przez nią pokarmy mogą wpływać na dziecko.  czytaj dalej

UTWÓRZ KONTO

Twoje dane są u nas bezpieczne. Nigdy nie udostępnimy nikomu Twojego adresu e-mail ani bez Twojego pozwolenia nie będziemy wysyłać do Ciebie wiadomości. My również nie lubimy spamu!

Twój adres e-mail: 
OK Anuluj

Dziękujemy za wypełnienie formularza zapisu!


Zostaniesz teraz automatycznie zalogowana do BellyBestFriend, ale Twoje konto nie zostało jeszcze aktywowane.


Przed następnym logowaniem musisz aktywować swoje konto. Aby to zrobić przejdź do swojej poczty email , kliknij na link aktywacyjny, który do Ciebie wysłaliśmy.


Jeśli nie otrzymasz od nas wiadomości email, zajrzyj do folderu Spam.

OK